Schweppes

Ismerd meg a világ legelső tonikjának gazdag és hiteles történetét.

Jacob Schweppe

1783

A világ első üdítőitalát Jacob Schweppe találta fel.

Jacob Schweppe 1783-ban Genovában 10 év kísérletezés után találta fel az első olyan ipari folyamatot, aminek segítségével lehetőség nyílt szénsavas víz előállítására (a karbonizálás folyamatát). Találmánya, akkori nevén Schweppe Szódavize azonnal elsöprő sikert aratott, vezető orvosok támogatták, és különféle betegségek kezelésére árulták – főként gyógyszertárakban. Jacob Schweppe, a buborékok megteremtője, a róla elnevezett üdítőital feltalálásával megalapította a modern üdítőital iparágát.

1836

A Schweppes az angol királyi udvar hivatalos szódavízszállítója.

Alig egy fél évszázaddal a felfedezése után a márka az angol királyi udvar hivatalos szódavízszállítója lett.

1851

A londoni Világkiállítás hivatalos itala.

A Schweppes volt az 1851-es Londonban megrendezett, első Világkiállítás hivatalos itala. A kiállítást a kifejezetten erre az alkalomra épített Kristálypalotában tartották, ahová a világ minden tájáról érkeztek látogatók, így nem csoda, hogy  összesen egymillió üveg Schweppes fogyott el.  A kiállítás bejáratánál elhelyezett szökőkút a Schweppes márka emblematikus designelemévé vált, mely azóta folyamatosan jelen van a csomagoláson.

1870

A legendás Schweppes tonik bevezetése

Ebben az évben vezették be a mai napig népszerű tonik és gyömbér ízesítésű Schweppes italokat. A különleges ízű tonik eredete az indiai brit gyarmatokig nyúlik vissza, ahol az angol katonák a malária megelőzésére kinint kevertek az italukba. Mivel viszont a kinin különösen kesernyés ízt adott a toniknak, a gyarmatosítók ginnel és lime-mal keverték, hogy finomabb legyen. Szokásukkal az Egyesült Királyságba hazatérve sem hagytak fel, így a gin-tonik hamar népszerű itallá vált a szigetországban.

1900s

A fogyasztókkal való kommunikáció kezdete

A századforduló környékén a Schweppes egyre gyakrabban élt a reklám eszközével, különböző vizuális megoldásokat használva. A párizsi világkiállításon arany, ezüst és bronz minősítéssel is jutalmazták az ikonikus szódavizet.

1920

A kulcsszó az érzékiség

A mozgalmas ’20-as években a márka ismertsége tovább növekedett mind hazájában, mind a külföldi piacon. Ez időszak alatt a Schweppes továbbra is kifinomult és stílusos reklámokkal promotálta márkáját, bevetve a korszak legvonzóbb hirdetési eszközét is: a pin-up lányokat.

1930

A gyümölcsös ízek bevezetése

Az 1920-as és ’30-as évekre tehető a gyümölcsös ízesítésű (a narancs, a grapefruit és a citrom ízű) italok bevezetése.

1940-1945

A második világháború hatása

A háború és az azt követő borzalmas időszak alatt a Schweppes italokat (mint a versenytársait is) jegyre árusították. Tiltott volt az egyedi címke használata is, így a márka gyakorlatilag teljesen eltűnt a piacról. De a reklámoknak ez sem szabott gátat: a fogyasztókat meg kellett nyugtatni, hogy az élet egy napon visszatér a normális kerékvágásba, és ezzel együtt kedvenc italuk is visszatér a polcokra.

1946

Schweppervescence, a pezsgő hatás

1946. június 8-án, egy időben a londoni győzelmi felvonulással, a Schweppes elindította a Schweppervescence elnevezésű kampányát, melynek elnevezése arra utal, hogy a pezsgés az utolsó cseppig tart.

1948

A visszatérés…

A szabadkereskedelem felvirágzásával, 1948 február elsején újra saját márkanévvel és egyedi címkével tért vissza a Schweppes is a piacra.

1950

A rendhagyó reklámok folytatódnak

Az ötvenes években indították el a Schweppshire elnevezésű, rendkívül kreatív kampányt. A Schweppes briliáns, egyedi reklámokat készített, az amerikai reklámfigura például Whitehead parancsnok volt – egy magas, jóképű, angol úriember vörös szakállal. 20 évig volt a márka központi figurája az Egyesült Államokban, ezzel erősen meghatározó karakterré vált. Más országokban a Schweppes ismert, kreatív embereket szerződtetett le, például Sinét, Stephen Pottert, George Himet és Leupint.

1957

Újra bővül a termékskála

1957. május 1-jén egy új eljárásnak köszönhetően két új ízt vezettek be: a keserű narancsot és a keserű citromot. Főként ez utóbbi lett mérhetetlenül sikeres, egy új, jelentős üzletágat létrehozva a márkának.

1970

Egy új klasszikus bemutatása

A skandinávok egy ideális keveréket kerestek saját, otthon főzött vodkájukhoz, a Schweppes pedig elfogadta a kihívást: megalkotta a Russchian-t, egy titokzatos, keserédes keveréket különféle bogyókból, növényekből.

1980

Schwepping

Az új “Schwepping” kampány hatalmas siker volt a ’80-as években.

1990

Schhh…

Az 1990-es években egy újabb páneurópai kampány indul. Schh…

1998

Clive megérkezik…

1998-ban elindították híres Clive-kampányukat, a világ pedig megismerhette Clive-ot, a leopárdot. Anglia címerállatának, a leopárdnak a használatával egyszerre szimbolizálták a büszkeséget, a hozzáértést és az erőt. A Schweppes visszatért a gyökereihez, és mindenkit elvarázsolt.

2009

A márka nagykövete Nicole Kidman

A márka nagykövete Nicole Kidman lett. A hozzá tartozó reklámszpotot az indiai Shekar Kapur filmrendező rendezte.

2011

A Schweppes új márkanagykövete

Egy új, elegáns és elbűvölő múzsa: Uma Thurman. A friss és érzéki reklámfilmet David LaChapelle rendezte. „Mégis mire számítottál?”

2014

1783 óta az Eredeti

A Schweppes visszatért a gyökereihez, megerősítve a Schweppes örökségét, innovatív szellemét és kivitelezési stílusát, kiemelve a hosszantartó, intenzív ízt. A Schweppes az eredeti, felnőtt, prémium üdítőital.